W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies zgodnie z Polityką Cookie. Zasady przechowywania lub dostępu plików cookie możesz zmienić w swojej przeglądarce.
X

mywebcases
.com



Blog

Geekowy blog o łamigłówkach, JavaScript i wszystkim, co ciekawe.

Puzzle Monday: Minedoku

Puzzles - Puzzle Monday -
napisał Jakub Caban

Sam też umiem układać łamigłówki, a co! Dlatego dzisiaj połączenie sudoku i minefielda (sapera). I do tego jeszcze zadanie optymalizacyjne. Podejmiesz się?

Dostałem wiele maili i wiadomości w odpowiedzi na zeszłotygodniowe zadanie - wygląda na to, że Wam się spodobało. Na końcu tego posta znajdziecie publikację najlepszych Waszych rozwiązań oraz rozwiązania autora (Łukasza Bożykowskiego).

Dzisiaj natomiast po raz pierwszy prezentuję Wam łamigłówkę w pełni stworzoną przeze mnie. Ciekawe, czy podejdziecie równie ambitnie, jak do ostatniej. Jest to również zadanie optymalizacyjne, więc oczywiście najlepsze swoje odpowiedzi (z rozwiązaniami) możecie do mnie wysyłać dowolną formą, a najlepsze opublikuję za tydzień. Używajcie proszę w temacie "Puzzle Monday - Minedoku", aby filtry ładnie mi wyłapały, o czym piszecie. Tak więc przed Wami:

Minedoku

Zasady: Wpisz cyfry w niektóre pola diagramu tak, aby poniższe zadanie miało jednoznaczne rozwiązanie:

Wstaw w niektóre pola diagramu miny tak, aby każda wpisana wskazówka określała ilość min w ośmiu (bądź mniej, gdy wskazówka znajduje się przy krawędzi diagramu) sąsiadujących z nią pól. Miny nie mogą występować na polach z wskazówkami. Ilość min nie jest znana. Dodatkowo w wewnętrznym kwadracie (4x4) wpisz cyfry w puste pola (oraz pola z minami) tak, aby w każdym jego rzędzie, kolumnie i mniejszym kwadracie występowały cyfry od 1 do 4.

Zadania na optymalizację są następujące (dwa niezależne!):

  1. Wpisz jak najmniej cyfr do diagramu.
  2. Uzyskaj jak najwięcej min w rozwiązaniu.

Czyli w skrócie jest tak: wpisujecie cyfry gdzie chcecie. Cyfry wpisane w środkowy kwadrat (4x4) są jednocześnie wskazówkami do sudoku i sapera. Cyfry na obwodzie są wskazówkami tylko do sapera. Rozwiązania sapera i sudoku są niezależne, czyli cyfry będące rozwiązaniem sudoku nie są wskazówkami do sapera. Odpowiedzią na każde z zadań jest tylko wpisanie tych kilku wskazówek.

diagram

Rules in English: Fill some cells with digits, so that following puzzle has unique solution:

Put mines in some of the cells. Written clues tells the amount of mines in eight (or less if clue is on border of the diagram) neighboring cells. Mines cannot be placed in cells with clues. Overall quantity of mines is unknown. In addition - write digits into the inner square (4x4) in every empty cell (and every cell with mine), so that in every row, column and smaller square there are digits 1 to 4.

You have two distinct optimization tasks:

  1. Write as few clues as possible.
  2. Get maximum possible amount of mines in the solution.

So in short summary: you should write some digits in any cells. Digits written in the inner square (4x4) are clues both for sudoku and minesweeper. Digits on the border are clues only for minesweeper. Solutions to sudoku and minesweeper are distinct, so that digits from solution of sudoku are not clues for minesweeper. Answer to any task are just written clues.

Please send your answers (with solutions) to my e-mail, so I can publish best ones next Monday.

Rozwiązania z zeszłego tygodnia

Teraz może bez zbędnego komentarza zacytuję najlepsze z Waszych rozwiązań z zeszłotygodniowego zadania.

Problem 1 - jak najmniej wpisanych wskazówek

Najlepsze Wasze rozwiązanie uzyskał Andrzej B. Cytuję więc całe jego rozwiązanie:

W pierwszym zadaniu zastąpiłem 2 znaki zapytania: dla drużyny Pub „Pal Pani” liczba strzelonych bramek wynosi 3 i liczba zdobytych punktów też wynosi 3. To teraz wytłumaczenie: Gdyby drużyna Pub „Pal Pani” miała chociaż jeden wygrany mecz, to 2 pozostałe mecze musiałaby przegrać, oznaczałoby to że dwie inne drużyny miałyby też po jednym wygranym meczu i swoje pozostałe 2 mecze musiałyby przegrać. Żadna drużyna nie może mieć powyżej 3 punktów, także ten scenariusz jest niemożliwy.

Oznacza to że pierwsza drużyna ma 3 remisy. Wynika z tego że także pozostałe drużyny mają same remisy, gdyż gdyby wygrały jakiś mecz to miałyby 4 pkt. Ze względu na to, że drużyny są ułożone w kolejności odwrotnej do alfabetycznej, to o kolejności nie decyduje kolejność alfabetyczna. Nie decydują również bezpośrednie mecze, a bilans bramkowy jest zerowy, także o kolejności decyduje jedynie ilość zdobytych bramek. Jedynym rozwiązaniem jest, aby każda kolejna drużyna miała o jedną bramkę strzeloną mniej, i ostatnia ma zero.

Wyniki meczy: - Bielik z Zatoki 0:0 Gdyż Slovakia - Bielik z Zatoki 0:0 Imagine - Bielik z Zatoki 0:0 Pub „Pal Pani” - Gdyż Slovakia 0:0 Imagine - Gdyż Slovakia 1:1 Pub „Pal Pani” - Pub „Pal Pani” 2:2 Imagine

Ostateczny wygląd tabeli, z zaznaczonymi początkowymi liczbami:

Miejsce Drużyna Bramki zdobyte Bramki stracone Punkty 1 Pub „Pal Pani” 3 3 3 2 Imagine 2 2 3 3 Gdyż Slovakia 1 1 3 4 Bielik z Zatoki 0 0 3

Oraz rozwiązanie Łukasza Bożykowskiego:

Zastępujemy dwa znaki zapytania. Pub uzyskał 3 punkty, a Imagine zdobyło 2 bramki. Wyniki meczów: Pub-Imagione 2-2 Pub-Gdyż 1-1 Reszta meczów 0-0

Problem 2 - jak najmniejsza suma wskazówek

Tutaj kilka osób wysłało mi rozwiązanie z sumą dwa, więc może przedstawię to, które dostałem jako pierwsze (czyli już w poniedziałek o godzinie 15:25:47!) - od Michała S.:

Miejsce Drużyna Bramki + Bramki - Punkty 1 Pub 1 0 ? 2 Imagine 1 ? ? 3 Gdyż 0 0 ? 4 Bielik 0 ? ?

No i analiza:

Można stwierdzić że Pub ma 5 punktów i Gdyż ma 3 punkty. Wyniki meczy: Pub 0:0 Gdyż Imagine 0:0 Gdyż Gdyż 0:0 Bielik Wiemy że Pub żeby być przed Imagine musi z nimi wygrać. Przypadek porażki nie wchodzi w grę patrząc na ilość bramek klubu Pub, a w przypadku remisu da on prowadzenie na liście Imagine, więc mamy wynik meczu: Pub 1:0 Imagine. I w konsekwencji Pub 0:0 Bielik Ostatni mecz to Imagine vs Bielik. Wiemy że Imagine strzeliło jedną bramkę a Bielik nie strzelił żadnej, więc mamy wynik 1:0. czyli suma liczb podanych w tabeli wynosi 2

Oraz oczywiście rozwiązanie Łukasza Bożykowskiego:

Pub - 1 bramka zdobyta Gdyż - 0 bramek zdobytych Bielik - 1 bramka stracona Uzasadnienie: Gdyby Pub stracił jakąś bramkę, to nie mógłby mieć pierszego miejsca (przy 3 remisach Pubu i innych drużyn nie zgadzałaby się zasada o kolejności alfabetycznej; przy wygranej i porażce, któraś z pozostałych drużyn musiałaby mieć też 4 punkty i co najmniej taki sam bilans bramek), więc Pub nie stracił bramki. Wygrał więc jeden mecz, a dwa zremisował. Gdyż stracił 0 bramek, gdyż w przeciwnym przypadku Gdyż przegrałby przynajmniej jeden mecz i miał co najwyżej taki sam bilans bramek jak Bielik i Bielik wyprzedziłby Gdyża kolejnością alfabetyczną. Zatem Gdyż wszystkie mecze zremisował 0-0. Gdyby Pub wygrał z Bielikiem, to wszystkie mecze Imaginu skończyłyby się wynikiem 0-0, a więc Gdyż byłby przed Imaginem. Zatem Pub nie wygrał z Bielikiem, więc musiał wygrać z Imaginem 1-0, a Imagin z kolei musiał wygrać z Bielikiem również 1-0.

Smaczek od Łukasza na koniec

Ciekawe, czy ktoś się domyśli, że nazwy zespołów to trochę zmienione Bay Ern, Bo Russia, Real, Bar „Cel Ona” :)

 

Puzzle Monday
Następna łamigłówka już za tydzień, jak zawsze w poniedziałek. Uważasz, że znasz poprawną odpowiedź na dzisiejsze zadanie? Masz pytanie dotyczące treści bądź luźny komentarz związany z samą zagadką? Napisz do mnie, a chętnie odpowiem na każdą wiadomość! Adres e-mail znajdziesz na pasku nawigacyjnym.

Podobne artykuły:

Skomentuj: